Het kantoor in post-covid tijdperk

Heroriënteer de kantooromgeving

Duidelijke communicatie, voldoende hygiënische maatregelen, veiligheidsgevoel en dynamisch werken kunnen allemaal gestimuleerd worden met enkele aanpassingen aan de huidige fysieke werkomgeving. Het post-covid tijdperk is de ideale kans om onze kantoren eindelijk te heroriënteren. Saaie interieurs zonder ruimte voor afstandswerk of informeel overleg moeten nu meer dan ooit tot het verleden behoren. De toekomst zit vol ruimte voor huiswerk, coworking spaces, en allerlei andere werkplek-invullingen. Zo zullen werknemers zich minder verankerd en meer gestimuleerd voelen, met faciliteiten die gericht zijn op het bieden van ervaringen, iets wat de pandemie ons allemaal heeft ontnomen. Om dit te doen, kunnen we ons op drie pijlers baseren:

 

Pijler 1: socialiseren met collega’s

Het afgelopen jaar zat boordevol Teams-, Skype- en andere virtuele meetings, zowel op professioneel als privé-vlak. Informele connecties werden dan ook vaak gemist. Dit maakte nog maar eens duidelijk hoe belangrijk het is om ook op kantoor te kunnen socialiseren met collega’s. Biedt daarom ruimtes aan die mensen aanmoedigen om informeel te communiceren, want zo help je om de onderlinge connecties op kantoor terug te versterken. Plaats bijvoorbeeld enkele zitjes (met voldoende afstand) bij het koffiehoekje of voorzie een bedrijfsterras.

 

Pijler 2: samenwerken in teamverband

De formele vergaderzaal zoals bijna elk bedrijf er wel één heeft, komt zeker nog steeds van pas. Het is echter geen overbodige luxe om ook na te denken over informele vergader- of brainstormingszones. Hiervoor kunnen aparte ruimtes voorzien worden, maar je kan deze zones even goed in landschapskantoren of gemeenschappelijke ruimtes onderbrengen. Combineer hier enkele leuke zitelementen, maak gebruik van scheidingswanden of voorzie een vergaderhub. Mogelijkheden genoeg!

 

Pijler 3: Individuele focus

Wie thuis geen kamer over heeft, belande de voorbije maanden voor hun thuiswerk vaak in de huiskamer of aan de keukentafel. Samen met de echtgenoot en kinderen die plots op afstandsonderwijs aangewezen waren. Geconcentreerd werken was dus een heuse uitdaging. Op de werkvloer snakken veel medewerkers naar de nodige privacy om hun concentratie ten volle te kunnen benutten. Voor elke medewerker een apart kantoor voorzien is natuurlijk vaak onbegonnen werk, maar vergaderhubs, meetingpods, scheidingswanden en opzetwanden kunnen zelfs in de bedrijvigste kantoren een oplossing bieden. Het voordeel van scheidings- en opzetwanden is dat je terug het gevoel krijgt van een eigen, private en concentratie-verhogende werkplek, zonder helemaal afgescheiden te zijn van de collega’s en het langverwachte sociale contact te verliezen.

 

Vergeet de thuiswerkers niet!

Velen dachten dat de lockdowns en het bijhorende thuiswerk maar van korte duur zouden zijn. Ondertussen zijn we echter al heel wat wijzer geworden en merken veel bedrijven dat thuiswerk ook interessant kan zijn zonder dat daar een lockdown voor nodig is. Het hybride werken, waarbij thuiswerk en werk op kantoor gecombineerd wordt, is hierdoor bezig aan een sterke opmars. Helaas vergeten nog steeds heel wat werkgevers om voldoende aandacht te schenken aan de ergonomie van de werkplek bij thuiswerkers. Velen onder hen gebruiken een goedkope bureaustoel of zelfs een simpele keukenstoel. Het is natuurlijk geen aanrader om daar een acht uur durende werkdag op door te brengen.

Samen met enkele van onze grootste klanten gingen we op zoek naar een oplossing hiervoor. We werkten een programma uit met kwalitatieve bureaustoelen, bureaus en zit-sta tafels waaruit hun werknemers konden kiezen om hun thuiswerkplek ergonomisch in te richten. Andere bedrijven kozen er dan weer voor om hun thuiswerkers automatisch dezelfde kwalitatieve bureaustoel als op kantoor te geven, zodat ze ook thuis zeker gespaard blijven van lichamelijke ongemakken.

Klinkt dit interessant voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op via [email protected] of bel naar 056 61 52 04.